Ευφάνταστα, άνετα, πολύχρωμα αλλά και … “άσχημα”, έτσι αποκαλέστηκαν το 2005 στη πρώτη τους καμπάνια, τα διάσημα Crocs ως: “Ugly Can Beautiful”. Oι Creative Directors: Thomas Dooley και Jonathan Schoenberg, μαζί με τον σχεδιαστή Matt Ebbing, δημιούργησαν την καμπάνια που βοήθησε στην έναρξη της πετυχημένης IPO τους.
Η Ιστορία των Crocs
Οι ιστιοπλόοι και όσοι ασχολούνταν με τη θάλασσα, ήταν οι πρώτοι που φόρεσαν τα Crocs, τα αγάπησαν για την άνεση τους, την αντίσταση στην ολίσθηση και ότι μπορούσαν να επιπλέουν. Το πρώτο μοντέλο των Crocs λεγόταν ‘Beach’, το παρουσίασαν το 2002 στο ‘Boat Show’ της Φλόριντας και πουλήθηκαν και τα 200 ζευγάρια του.
Το 2004 η εταιρία Crocs, αγοράζει την ‘Foam Creations’ και τις παραγωγικές της δραστηριότητες, για να εξασφαλίσει τα αποκλειστικά δικαιώματα της Croslite που αποτελείτε από μία ρητίνη κλειστών κυψελών, ένα είδος ‘αφρού’ που σχηματίζεται στα πόδια του χρήστη και προσφέρει ιατρικά οφέλη σύμφωνα με αρκετούς ποδολόγους. Με αυτή την αφορμή κατακτά τρία διπλώματα ευρεσιτεχνίας!
Το 2006 η Crocs Inc. αγοράζει τον κατασκευαστή αξεσουάρ Jibbitz για 10 εκατομμύρια δολάρια, για διακοσμητικά αξεσουάρ που κουμπώνουν στις τρύπες των παπουτσιών crocs, εάν και εφόσον εκπλήρωνε τους στόχους των κερδών.
Οι οικονομικές κρίσεις των Crocs
Εν μέσω της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2007-2008, η μετοχή της εταιρίας σημειώνει πτώση της τάξης των 30%, έτσι αναγκαστικά δηλώνει η Crocs ότι θα απολύσει 600 υπαλλήλους του εργοστασίου του Κεμπέκ Σίτυ, καθώς οι λιανοπωλητές μείωναν συνεχώς τις παραγγελίες τους. Τότε ο Διευθύνων Σύμβουλος Ρον Σνάιντερ, λέει ότι: «Το περιβάλλον λιανικής στις ΗΠΑ, γίνεται ολοένα και πιο προκλητικό, καθώς οι καταναλωτικές δαπάνες και τα επίπεδα κίνησης, έχουν σημαντικά επιβραδυνθεί».
Το 2010 η Crocs ανακοινώνει ένα ‘σχέδιο αναδιάρθρωσης’ για τον εξορθολογισμό των λειτουργιών του εργατικού δυναμικού της, με την εξάλειψη 180 θέσεων εργασίας και το κλείσιμο 75 έως 100 καταστημάτων της, από τα συνολικά 624 καταστήματα που διαθέτει παγκοσμίως. Καθώς και την κατάργηση σειρών προϊόντων, με χαμηλή απόδοση.
Παρ όλα αυτά η Crocs συνέχισε να βρίσκεται στο χείλος της χρεοκοπίας, αν αναφέρουμε ενδεικτικά τις μειώσεις των κερδών της: 2011 – 39,4% πτώση (μέσα σε μία μόλις μέρα λόγω μειωμένων προβλέψεων κερδών και εσόδων), 2013 – 42,5%.
Η ξαφνική άνοδος
Kατά τη διάρκεια της πανδημίας εκτινάσσονται και πάλι, οι πωλήσεις των Crocs ανεβάζοντας την μετοχή της εταιρείας κατά 167% τον Ιανουάριο του 2020, καθώς τα “Ugly shoes” είναι πολύ ευκολοφόρετα και μία “safe επιλογή’ για όλους μας, που κατά τη διάρκεια της καραντίνας βρισκόμασταν καθισμένοι στους καναπέδες των σπιτιών μας, αφού εργαζόμασταν από το σπίτι.
Μάλιστα ως απάντηση στην πανδημία Covid ‘19, η εταιρία κυκλοφόρησε το “A free pair for Healthcare”, προσφέροντας στους εργαζόμενους των νοσοκομείων, 100.000 ζευγάρια παπούτσια για να τα διανείμει στο προσωπικό.
Οι διασημότητες & τα Crocs
Με έξυπνη προώθηση απέκτησαν τα δημοφιλή παπούτσια 165.000 followers στο Twitter, 1,6 εκατομμύρια στο Instagram και 6,9 εκατομμύρια στο Facebook!
Το 2022 ο οίκος Balenciaga με την ευκαιρία της γιορτής των Crocs, που έγιναν 20 ετών πρότεινε να βάλει 12ποντο τακούνι και χαριτωμένα διακοσμητικά ‘κουμπιά Jibbitz’ που πάνω τους είχαν ντεκοράρει καρδούλες, λουλουδάκια αλλά και το περίφημο λογότυπο Balenciaga. Η τιμή τους; 680 ευρώ και πριν καλά-καλά τα βγάλουν στην αγορά… έγιναν sold-out!
Άλλοι φανατικοί και δηλωμένοι θαυμαστές των Crocs είναι: η δούκισσα Κέιτ Μίντλετον με όλη της, την ομάδα κωπηλασίας ‘The Sisterhood’, η Έλεν Μίρεν η οποία εμφανίστηκε σε εκπομπή με Crocs που είχαν τη βρετανική σημαία, ο Τζάστιν Μπίμπερ, ο Τζακ Νίκολσον κ.α.
Τελικά ποιο είναι το success story της εταιρίας Crocs; Ότι ενώ το 2005 ένα ζευγάρι Crocs κόστιζε μόλις € 27, σήμερα στην αγορά, θα το βρούμε έως και € 80. Τα δε περιορισμένης διαθεσιμότητας Crocs, φτάνουν τα € 775 !
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Crocs, Andrew Marotta λέει: «Εστιάζουμε στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του marketing της επωνυμίας στους καταναλωτές, σε περισσότερα μέρη σε όλο τον κόσμο και ακούμε πολύ προσεκτικά το αγοραστικό μας κοινό, έτσι ώστε να καταλάβουμε τι θέλουν και τι μπορεί να χρειάζονται».