Ανάπτυξη υψηλότερη από το μέσο όρο της ευρωζώνης και της ΕΕ προβλέπει για την Ελλάδα το 2023, 2024 και 2025, η Ευρωπαϊκής Επιτροπή.
Στις φθινοπωρινές της προβλέψεις η Κομισιόν για την Ελλάδα προβλέπει, ανάπτυξη 2,4% το 2023, στο 2,3% από 1,9% την πρόβλεψή της για το 2024, ενώ τοποθετεί την ανάπτυξη στο 2,2% για το 2025. Ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 4,3% το 2023 και προβλέπει ότι θα μειωθεί στο 2,8% το 2024 και στο 2,1% το 2025.
Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης πρόκειται να συρρικνωθεί περαιτέρω με τη συγκρατημένη αύξηση των δαπανών και υψηλότερα έσοδα και προβλέπεται να φτάσει το 2023 το -2,3% του ΑΕΠ, με πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ, από 0,1% το 2022. Το 2024, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να μειωθεί στο -0,9% του ΑΕΠ και στο -0,8 το 2025.
Ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ, αναμένεται ότι για την Ελλάδα θα μειωθεί από το 160,9% του ΑΕΠ το 2023, στο 151,9% το 2024 και στο 147,9% το 2025.
Για την ευρωζώνη, η Επιτροπή προβλέπει ανάπτυξη 0,6% το 2023, 1,2% το 2024 και 1,6% το 2025, έναντι ανάπτυξης στην ΕΕ της τάξεως του 0,6% το 2023, 1,3% το 2024 και 1,7% το 2025.
Αναλυτικά, οι φθινοπωρινές προβλέψεις της Κομισιόν για την Ελλάδα
Η ελληνική οικονομία σημείωσε σταθερή ανάπτυξη το πρώτο εξάμηνο του 2023, βασιζόμενη κυρίως στην κατανάλωση και τις καθαρές εξαγωγές. Η ιδιωτική κατανάλωση επωφελήθηκε από τη συσσωρευμένη ζήτηση, ιδίως στις υπηρεσίες, ενώ η σημαντική πτώση των εισαγωγών οδήγησε σε θετική συμβολή των καθαρών εξαγωγών που παρουσίαζαν χαμηλές επιδόσεις τα τελευταία τρίμηνα. Η επενδυτική δραστηριότητα επιβραδύνθηκε σημαντικά μετά την άνοδο το τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Στο μέλλον, ο ρυθμός αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης αναμένεται να επιβραδυνθεί καθώς η κλειστή ζήτηση θα καταργηθεί σταδιακά, αλλά θα παραμείνει σταθερή εν μέσω της αναμενόμενης αύξησης των μισθών.
Τα κέρδη ανταγωνιστικότητας κόστους που συσσωρεύτηκαν την τελευταία δεκαετία είναι πιθανό να ωφελήσουν την ανάπτυξη των εξαγωγών όταν η εξωτερική ζήτηση αυξηθεί εκ νέου στον προβλεπόμενο ορίζοντα. Ωστόσο, λόγω του υψηλού εισαγωγικού περιεχομένου των επενδύσεων, η αύξηση των εισαγωγών αναμένεται να επιβραδύνει την προσαρμογή των εξωτερικών ισοζυγίων. Συνολικά, η οικονομική ανάπτυξη προβλέπεται σε 2,3% και 2,2% το 2024 και το 2025, αντίστοιχα.
Η ανθεκτική αγορά εργασίας και αυξανόμενες μισθολογικές πιέσεις
Η αύξηση της απασχόλησης αναμένεται να συνεχιστεί, αν και με βραδύτερο ρυθμό. Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να μειωθεί στο 9,6% έως το 2025, το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας. Η αγορά εργασίας έχει αρχίσει να εμφανίζει τα πρώτα σημάδια έλλειψης εργατικού δυναμικού σε βασικούς τομείς (κατασκευές, υπηρεσίες). Με την αύξηση των ονομαστικών μισθών και την επιβράδυνση του πληθωρισμού, οι πραγματικές αποδοχές των εργαζομένων αναμένεται να γίνουν θετικές το 2023 μετά από συρρίκνωση το 2022.
Ο πληθωρισμός θα επιβραδυνθεί, αλλά οι πιέσεις παραμένουν
Ο πληθωρισμός αναμένεται να διαμοπρφωθεί κατά μέσο όρο 4,3% το 2023 και να παραμείνει πάνω από το 2% στον προβλεπόμενο ορίζοντα. Πρόσφατες μηνιαίες μετρήσεις δείχνουν άνοδο του πληθωρισμού της ενέργειας και των υπηρεσιών (σε εποχικά προσαρμοσμένη σε μηνιαία βάση), ενώ οι τιμές των τροφίμων επηρεάζονται από τις πρόσφατες πλημμύρες στην περιοχή της Θεσσαλίας, μια βασική περιοχή για τη γεωργική παραγωγή. Μακροπρόθεσμα, η αναμενόμενη ισχυρότερη αύξηση των μισθών που συνδέεται με μια στενή αγορά εργασίας αναμένεται να προσθέσει ανοδική πίεση στις τιμές. Οι τιμές καταναλωτή προβλέπεται να αυξηθούν κατά 2,8% και 2,1% το 2024 και το 2025 αντίστοιχα.
Το δημοσιονομικό ισοζύγιο αναμένεται να βελτιωθεί
Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να παραμείνει σε γενικές γραμμές αμετάβλητο το 2023, φθάνοντας στο 2,3% του ΑΕΠ. Στο βασικό αυτό ισοζύγιο βρίσκεται η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου, το οποίο αναμένεται να καταγράψει πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ φέτος, από 0,1% το 2022. Αυτή η βελτίωση οφείλεται κυρίως στη σταδιακή κατάργηση των μέτρων για τον μετριασμό ( οικονομικές και κοινωνικές) επιπτώσεις των υψηλών τιμών της ενέργειας και των καλύτερων από τα αναμενόμενα φορολογικά έσοδα, ιδίως από τον φόρο προστιθέμενης αξίας και τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. Αυτοί οι κινητήριοι παράγοντες αντισταθμίστηκαν μόνο εν μέρει από τις αυξημένες δαπάνες που σχετίζονται με τις δυσμενείς επιπτώσεις των πρόσφατων φυσικών καταστροφών. Η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου αντισταθμίζεται σε γενικές γραμμές από υψηλότερες δαπάνες για τόκους.
Το 2024, το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να μειωθεί στο 0,9% του ΑΕΠ. Αυτό μπορεί να αποδοθεί κυρίως στη σταδιακή κατάργηση των έκτατων μέτρων, όπως το έκτακτο επίδομα για τους συνταξιούχους και η κοινωνική μεταφορά με την ένδειξη «market pass», τα οποία δεν αναμένεται να παραταθούν πέραν του 2023. Επίσης, οι δαπάνες που σχετίζονται με φυσικές καταστροφές το καλοκαίρι του 2023 αναμένεται να μειωθεί το 2024. Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω στο 0,8% του ΑΕΠ το 2025.
Ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ αναμένεται να μειωθεί σε όλο τον προβλεπόμενο ορίζοντα, κυρίως λόγω της αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ, αλλά και βοηθούμενος από τα πρωτογενή πλεονάσματα. Ο δείκτης αναμένεται να μειωθεί στο 160,9% το 2023, στο 151,9% το 2024 και στο 147,9% το 2025.
Τέλος, οι προσπάθειες της κυβέρνησης να αυξήσει τη φορολογική συμμόρφωση μέσω της ψηφιοποίησης ενδέχεται να αποφέρουν ήδη το 2024 πρόσθετα έσοδα σε σύγκριση με την τρέχουσα πρόβλεψη.
Διαβάστε εδώ τις European Economic Forecast – Autumn 2023 – της European Commission