Πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ), καθώς αξιολογεί θετικά το σχέδιο του προϋπολογισμού για το 2025 και το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό σχέδιο της Ελλάδας, σύμφωνα με το φθινοπωρινό πακέτο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου που δόθηκε σήμερα 26/11 στη δημοσιότητα – το πρώτο βάσει του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης.
Παρουσιάζοντας την αξιολόγηση για τους προϋπολογισμούς, ο Επίτροπος Οικονομίας, Πάολο Τζεντιλόνι ανέφερε ότι από τα 20 κράτη-μέλη της ευρωζώνης, υποβλήθηκαν 17 σχέδια προϋπολογισμών για το 2025 (δεν υπέβαλαν σχέδια η Αυστρία, το Βέλγιο και η Ισπανία). Εξ’ αυτών, οχτώ χώρες: Ελλάδα, Κύπρος, Κροατία, Γαλλία, Ιταλία, Λετονία, Σλοβενία και Σλοβακία, θεωρείται ότι συμμορφώνονται με τις δημοσιονομικές συστάσεις, καθώς η αύξηση των καθαρών δαπανών είναι εντός των ανώτατων ορίων.
Προώθηση μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων που ενισχύουν την ανάπτυξη
Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, όλα τα κράτη μέλη περιλαμβάνουν μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις στα μεσοπρόθεσμα σχέδιά τους για την αντιμετώπιση κοινών προτεραιοτήτων και προκλήσεων της ΕΕ που προσδιορίζονται σε συστάσεις για κάθε χώρα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Αυτές περιλαμβάνουν την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, την κοινωνική και οικονομική ανθεκτικότητα, την ενεργειακή ασφάλεια και τη δημιουργία αμυντικών δυνατοτήτων.
Αξιολόγηση των μεσοπρόθεσμων σχεδίων
Τα μεσοπρόθεσμα σχέδια αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης. Η ενσωμάτωση δημοσιονομικών, μεταρρυθμιστικών και επενδυτικών στόχων σε ένα ενιαίο μεσοπρόθεσμο σχέδιο δημιουργεί μια συνεκτική και εξορθολογισμένη διαδικασία.
Η Επιτροπή ολοκλήρωσε την αξιολόγησή της για 21 από τα 22 υποβληθέντα σχέδια
Από τα 21 σχέδια, η Επιτροπή εκτίμησε ότι τα 20 πληρούν τις απαιτήσεις του νέου πλαισίου και καθόρισε μια αξιόπιστη δημοσιονομική πορεία για να διασφαλίσει ότι το επίπεδο χρέους των αντίστοιχων κρατών μελών τίθεται σε βιώσιμη καθοδική πορεία ή διατηρείται σε συνετή επίπεδα.
Αυτό αφορά τα ακόλουθα κράτη μέλη: Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Γαλλία, Ιρλανδία, Ελλάδα, Ιταλία, Λετονία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Ισπανία και Σουηδία. Για αυτά τα κράτη μέλη, η Επιτροπή συνιστά στο Συμβούλιο να εγκρίνει την πορεία των καθαρών δαπανών που περιλαμβάνονται στα εν λόγω σχέδια. Στην περίπτωση των Κάτω Χωρών, η Επιτροπή πρότεινε στο Συμβούλιο να συστήσει μια πορεία καθαρών δαπανών σύμφωνα με τις τεχνικές πληροφορίες που διαβίβασε η Επιτροπή τον Ιούνιο.
Η Επιτροπή εξακολουθεί να αξιολογεί το μεσοπρόθεσμο σχέδιο της Ουγγαρίας. Για πέντε χώρες (Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Φινλανδία και Ρουμανία), η πορεία των καθαρών δαπανών βασίζεται σε παράταση της περιόδου προσαρμογής από τέσσερα σε επτά έτη. Η παράταση αυτή υποστηρίζεται από μια σειρά δεσμεύσεων μεταρρύθμισης και επενδύσεων που περιλαμβάνονται στα σχέδια, τονίζει η Επιτροπή.
Αξιολόγηση των σχεδίων δημοσιονομικών σχεδίων για το 2025
Η Επιτροπή αξιολόγησε επίσης τα σχέδια δημοσιονομικών σχεδίων (DBP) για το 2025 που υποβλήθηκαν από 17 κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ και εξέτασε εάν αντιπροσωπεύουν τα κατάλληλα πρώτα βήματα για την εφαρμογή των αντίστοιχων μεσοπρόθεσμων σχεδίων.
Η αξιολόγηση της Επιτροπής για τα DBP επικεντρώνεται στην αύξηση των καθαρών δαπανών την περίοδο 2024-2025, αξιολογώντας εάν οι καθαρές δαπάνες είναι εντός των ανώτατων ορίων που ορίζονται στα μεσοπρόθεσμα σχέδια των κρατών μελών, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει τέτοιο σχέδιο και θεωρείται ότι συμμορφώνεται με νέο πλαίσιο.
Οκτώ κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θεωρούνται ότι συμμορφώνονται με τις δημοσιονομικές συστάσεις, ενώ επτά δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως, ένα δεν ευθυγραμμίζεται και ένα κινδυνεύει να μην είναι σύμφωνο:
- Η Ελλάδα, η Κύπρος, η Λετονία, η Σλοβενία, η Σλοβακία, η Ιταλία, η Κροατία και η Γαλλία εκτιμάται ότι ευθυγραμμίζονται με τις συστάσεις, καθώς οι καθαρές δαπάνες τους προβλέπεται να είναι εντός των ανώτατων ορίων.
- Η Εσθονία, η Γερμανία, η Φινλανδία και η Ιρλανδία εκτιμάται ότι δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως, καθώς οι ετήσιες (Φινλανδία, Ιρλανδία) ή/και σωρευτικές καθαρές δαπάνες τους (Εσθονία, Γερμανία, Ιρλανδία) προβλέπεται να είναι πάνω από τα αντίστοιχα ανώτατα όρια.
- Το Λουξεμβούργο, η Μάλτα και η Πορτογαλία εκτιμάται ότι δεν ευθυγραμμίζονται πλήρως με τη σύσταση: ενώ οι καθαρές δαπάνες τους προβλέπονται εντός των ανώτατων ορίων, δεν καταργούν σταδιακά τα μέτρα στήριξης έκτακτης ανάγκης για την ενέργεια έως τον χειμώνα 2024-2025, όπως συνέστησε το Συμβούλιο.
- Οι Κάτω Χώρες εκτιμάται ότι δεν είναι σύμφωνες με τη σύσταση, καθώς οι καθαρές δαπάνες προβλέπονται πάνω από τα ανώτατα όρια.
- Η Λιθουανία εκτιμάται ότι κινδυνεύει να μην είναι σύμφωνη με τη σύσταση, καθώς οι καθαρές δαπάνες προβλέπεται να υπερβούν τα ποσοστά που η Επιτροπή θα θεωρούσε ως κατάλληλο πρώτο βήμα για την εφαρμογή του νέου πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης.