Στις Βρυξέλλες πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility – CEF), ενός εκ των βασικών εργαλείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προώθηση διευρωπαϊκών δικτύων στις μεταφορές, την ενέργεια και την ψηφιακή συνδεσιμότητα.
Την Ελλάδα εκπροσώπησε η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Σχεδιασμού, της Αξιολόγησης και της Εφαρμογής (ΕΥΣΣΑΕ) της Γενικής Γραμματείας ΕΣΠΑ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, συμβάλλοντας ενεργά στις διαδικασίες διαμόρφωσης και έγκρισης των συγχρηματοδοτούμενων έργων.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, δόθηκε το πράσινο φως για τη χρηματοδότηση τεσσάρων έργων ελληνικού ενδιαφέροντος, συνολικού προϋπολογισμού 329,5 εκατομμυρίων ευρώ. Η έγκριση αυτή αποτελεί έμπρακτη αναγνώριση της σημασίας των έργων αυτών για την περιφερειακή διασύνδεση και τη στρατηγική αναβάθμιση των υποδομών της χώρας, ενισχύοντας παράλληλα τη θέση της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό χάρτη μεταφορών και ενέργειας.
Ιδιαίτερα σημαντική μεταξύ των εγκεκριμένων έργων είναι η επένδυση ύψους περίπου 326 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Πύθιο. Η έγκριση αυτή συμπληρώνει τη χρηματοδότηση 220 εκατ. ευρώ που είχε εξασφαλιστεί τον Ιούνιο 2024 για το τμήμα Πύθιο – Ορμένιο, εξασφαλίζοντας τους πόρους για τον πλήρη εκσυγχρονισμό της γραμμής από την Αλεξανδρούπολη έως το Ορμένιο.
Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ενισχύει τη διασύνδεση με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, συμβάλλοντας στην υλοποίηση του στρατηγικού διαδρόμου Αιγαίο – Μαύρη Θάλασσα – Δούναβης. Η προώθηση του διαδρόμου αυτού εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας για την ενίσχυση των σιδηροδρομικών διασυνδέσεων στην περιοχή.
Επιπλέον, εγκρίθηκαν 3 ακόμη ελληνικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 3,5 εκ. ευρώ, σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς φορείς. Τα έργα αφορούν:
- στην ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων για την ανταλλαγή κυκλοφοριακών δεδομένων σε ευρωπαϊκό επίπεδο,
- στην παροχή πληροφόρησης σε πραγματικό χρόνο (RTTI) για τις οδικές συνθήκες, καθώς και
- στη δημιουργία καινοτόμων αεροπορικών εφαρμογών που επιτρέπουν στα αεροπλάνα να πετούν πιο κοντά στις βέλτιστες τροχιές, εξοικονομώντας καύσιμα και μειώνοντας τις εκπομπές.
Με την έγκριση αυτών των έργων, ολοκληρώνεται επιτυχώς η διάθεση των πόρων του CEF για την προγραμματική περίοδο 2021–2027.
Η Ελλάδα πέτυχε να εξασφαλίσει συνολικούς πόρους ύψους 968 εκατ. ευρώ, υπερβαίνοντας την εθνική κατανομή των 932 εκατ. ευρώ. Η επιτυχία αυτή επετεύχθη μέσα από ιδιαίτερα ανταγωνιστική διαδικασία αξιολόγησης, στην οποία συμμετείχαν όλα τα κράτη μέλη Συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης τόνισε: «Ο Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) αποτελεί βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενοποίηση των ευρωπαϊκών δικτύων στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας και των ψηφιακών υποδομών. Υποστηρίζει διασυνοριακά έργα στρατηγικής σημασίας, ενώ ενισχύει τη μόχλευση ιδιωτικών και δημόσιων επενδύσεων. Η επιτυχής αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων από την Ελλάδα αποτελεί αποτέλεσμα συντονισμένων προσπαθειών των αρμόδιων εθνικών φορέων και ενισχύει τη διασύνδεση της χώρας με τον ευρωπαϊκό οικονομικό και μεταφορικό χώρο, στηρίζοντας την ανάπτυξη και τη βιώσιμη κινητικότητα.»



















