Η ανακοίνωση του Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή δασμών 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες προκάλεσε αναταράξεις στις αγορές και ισχυρές αντιδράσεις στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι νέοι δασμοί, που θα τεθούν σε ισχύ στις 2 Απριλίου, θα αυξήσουν τη συνολική φορολόγηση των εισαγόμενων οχημάτων στο 27,5% της αξίας τους, προκαλώντας ανησυχία για την πορεία των διεθνών αυτοκινητοβιομηχανιών και την τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών.
Η αντίδραση των αγορών
Με το άνοιγμα του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης, η μετοχή της General Motors (GM) σημείωσε απότομη πτώση σχεδόν -8%, ενώ αργότερα ανέκαμψε ελαφρώς, αλλά παρέμεινε στο -6,38%. Η Ford κατέγραψε απώλειες -2,57%, η Stellantis -3,01%, η Toyota -2,86% και η Honda -2,81%. Οι επενδυτές ανησυχούν ιδιαίτερα για την επίδραση των νέων δασμών στις επιχειρήσεις που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την εισαγωγή οχημάτων και ανταλλακτικών.
Στην ευρωπαϊκή αγορά, η κατάσταση ήταν επίσης αρνητική. Στο Χρηματιστήριο της Φραγκφούρτης, η μετοχή της BMW υποχώρησε κατά -2,60%, της Mercedes κατά -4,17%, της Porsche κατά -4,68% και της Volkswagen κατά -2,42%. Αυτή η εξέλιξη αντανακλά τον φόβο των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών για μείωση των πωλήσεών τους στην αμερικανική αγορά.
Αντίθετα, η μετοχή της Tesla σημείωσε άνοδο 1,62%. Οι αναλυτές της RBC Capital Markets εκτιμούν ότι η Tesla μπορεί να επωφεληθεί από τους δασμούς, καθώς κατασκευάζει τα οχήματά της στις Ηνωμένες Πολιτείες, γεγονός που τη θωρακίζει απέναντι στους νέους φόρους και της δίνει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Ποιες εταιρείες επηρεάζονται περισσότερο
Η ανακοίνωση των δασμών έχει διαφορετικό αντίκτυπο στις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 82% των οχημάτων που πωλεί η Ford στην αμερικανική αγορά κατασκευάζονται εντός της χώρας, γεγονός που μειώνει τον αντίκτυπο των δασμών στην εταιρεία. Η Stellantis έχει το 71% της παραγωγής της στις ΗΠΑ, η Honda το 68%, η Toyota το 57% και η GM το 53%. Αυτό σημαίνει ότι η General Motors επηρεάζεται περισσότερο από τις υπόλοιπες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα εισαγόμενα οχήματα και ανταλλακτικά.
Οι δασμοί αφορούν όχι μόνο τα επιβατικά οχήματα αλλά και τα ελαφρά φορτηγά, καθώς και βασικά ανταλλακτικά όπως κινητήρες και κιβώτια ταχυτήτων. Δεδομένου ότι ένα αυτοκίνητο αποτελείται από χιλιάδες εξαρτήματα, πολλά από τα οποία εισάγονται και συναρμολογούνται στις ΗΠΑ, η αύξηση των δασμών ενδέχεται να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών τόσο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και για τους καταναλωτές.
Οι αναλυτές της Deutsche Bank σημειώνουν ότι η Ford και η Tesla είναι οι πιο «προστατευμένες» από τις επιπτώσεις των δασμών, καθώς μεγάλο μέρος της παραγωγής τους πραγματοποιείται στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ωστόσο, η Ford αντιμετωπίζει αυξανόμενη εξάρτηση από εισαγόμενους κινητήρες, γεγονός που μπορεί να της δημιουργήσει προβλήματα. Αντίθετα, η GM έχει τη μεγαλύτερη έκθεση στις εισαγωγές, κυρίως από το Μεξικό, όπου κατασκευάζει μεγάλο ποσοστό των οχημάτων της. Αυτή η εξάρτηση την καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτη στην αύξηση των δασμών, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στη σημαντική πτώση της μετοχής της.
Ο αντίκτυπος στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία
Η απόφαση του Τραμπ να επιβάλει νέους δασμούς αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης πολιτικής προστατευτισμού, η οποία έχει ως στόχο την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και τη μείωση των εισαγωγών. Ωστόσο, η κίνηση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε αντίποινα από άλλες χώρες, δημιουργώντας εμπορικές εντάσεις και επηρεάζοντας τις διεθνείς σχέσεις των ΗΠΑ.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που εξάγουν οχήματα στις ΗΠΑ ενδέχεται να αντιδράσουν αυξάνοντας τις τιμές ή μετακινώντας μέρος της παραγωγής τους εντός της αμερικανικής επικράτειας για να αποφύγουν τους δασμούς. Αυτό, ωστόσο, απαιτεί χρόνο και σημαντικές επενδύσεις, γεγονός που καθιστά την προσαρμογή δύσκολη, ιδιαίτερα για τις ευρωπαϊκές και ασιατικές εταιρείες.