Σε σημαντικές αλλαγές προχώρησε το Υπουργείο Ανάπτυξης στον Αναπτυξιακό Νόμο 4887/22, δημιουργώντας ένα νέο, πιο ευέλικτο και ενισχυτικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να υλοποιήσουν επενδυτικά σχέδια. Κεντρικό στοιχείο των τροποποιήσεων αποτελεί η αύξηση των ανώτατων ορίων ενίσχυσης, από 10 σε 20 εκατ. ευρώ για μεμονωμένες επιχειρήσεις και από 30 σε 50 εκατ. ευρώ για συνδεδεμένες ή συνεργαζόμενες.
Παράλληλα, καταργείται το καθεστώς “Έρευνα & Εφαρμοσμένη Καινοτομία” και δημιουργούνται τρία νέα καθεστώτα:
- Σύγχρονες Τεχνολογίες
- Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας και Χειροτεχνίας
- Περιοχές Ειδικής Ενίσχυσης
Σημαντική προσθήκη είναι και το νέο κίνητρο χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου, το οποίο συμπληρώνει τα ήδη υπάρχοντα εργαλεία ενίσχυσης, όπως:
- Φορολογική απαλλαγή
- Επιχορήγηση
- Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης
- Επιδότηση απασχόλησης
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η δυνατότητα ταχείας αδειοδότησης για μεγάλες επιχειρήσεις σε περιοχές ειδικής ενίσχυσης, καθώς και η πρόβλεψη κρατικής εγγύησης για δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω συνεργασιών με τραπεζικά ιδρύματα.
Μία από τις πιο θετικές εξελίξεις είναι η δυνατότητα παροχής επιχορήγησης και σε μεσαίες επιχειρήσεις, κάτι που μέχρι πρότινος περιοριζόταν στις μικρότερες. Παράλληλα, οι φοροαπαλλαγές αυξάνονται κατά 50%, γεγονός που καθιστά το επενδυτικό περιβάλλον ακόμη πιο ελκυστικό.
Επιπλέον, κάθε επενδυτικός φορέας μπορεί να υποβάλει αίτηση υπαγωγής του ίδιου σχεδίου σε πολλαπλά καθεστώτα, αρκεί να πληρούνται οι βασικές προϋποθέσεις συμμετοχής — με αυτόματη επιλογή του ενός και απόρριψη των υπολοίπων κατά την έγκριση.
Ωστόσο, παραμένουν προκλήσεις στην υλοποίηση, με κυρίαρχο πρόβλημα τις καθυστερήσεις στην αξιολόγηση και έγκριση των σχεδίων, οι οποίες έχουν πλήξει την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Όπως επισημαίνεται, απαιτείται βελτιστοποίηση της διαδικασίας έγκρισης ώστε να τηρούνται τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα και να εξασφαλίζεται η χρηματοδότηση όλων των εγκεκριμένων επενδύσεων.
Τέλος, τίθεται και το ζήτημα της επανεξέτασης των κριτηρίων αύξησης της απασχόλησης, καθώς σε ορισμένους κλάδους (π.χ. μεταποίηση με αυτοματοποιημένες γραμμές) είναι δυσκολότερη η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας σε σύγκριση με άλλους, όπως ο τουρισμός.
Η αναμόρφωση του Αναπτυξιακού Νόμου, αν συνδυαστεί με ταχύτητα, διαφάνεια και ουσιαστική στήριξη, μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά για την προσέλκυση επενδύσεων και την τόνωση της πραγματικής οικονομίας.